انتخابات ریاست جمهوری سوریه سال آینده برگزار خواهد شد

تعداد بازدید:۱۲۹۳
انتخابات ریاست جمهوری سوریه سال آینده برگزار خواهد شد

«ولید المعلم»، وزیر امور خارجه سوریه روز دوشنبه (۱۷ شهریور ۱۳۹۹) در نشستِ خبری با «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه و «یوری بوریسوف»، معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: «هیأت روسی دیدار مثبتی با «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه داشتند.» وی افزود: «در این دیدار همکاری دوجانبه و اوضاع سیاسی در سوریه و منطقه مورد رایزنی قرار گرفت.»

ولید المعلم گفت: «آیندۀ روابط با دوستان روسی نوید خوبی را می‌دهد. هر توافقی که با قانونِ اساسی سوریه در تضاد باشد را مورد حمایت قرار نمی‌دهیم. بررسی دربارۀ قانون اساسی تا رسیدن به توافق دربارۀ آن ادامه خواهد یافت و ربطی به انتخابات ریاست جمهوری سوریه ندارد.» وزیر خارجۀ سوریه تأکید کرد: «انتخابات ریاست جمهوری سوریه در موعدِ مقرر در سال آینده (سال ۱۴۰۰) برگزار خواهد شد. تحریم‌های آمریکا علیه سوریه به مواضعِ دمشق در قبال فلسطین و مقاومت مربوط می‌شود.»

از سوی دیگر «یوری بوریسوف»، معاون نخست‌وزیر روسیه هم گفت: «ما به دنبال تقویت روابط روسیه با سوریه در همۀ زمینه‌ها هستیم. ما به بازسازی در چارچوبِ نقشه راه در همۀ زمینه‌ها ادامه می‌دهیم. ما گفت‌و‌گوهای سازنده‌ای با نخست‌وزیر جدید داشتیم و راه‌های تحکیم همکاری در همۀ زمینه‌ها را بررسی کردیم. ما در ماه جولای گذشته (تیر ماه ۱۳۹۹) طرحِ روسیه دربارۀ توسعۀ همکاری تجاری و اقتصادی میان دو کشور را تقدیم دمشق کردیم.» وی افزود: «امیدواریم که در سفر آتی که در ماه دسامبر انجام می‌شود توافقنامۀ تجاری با سوریه به امضا برسانیم.»

سرگئی لاوروف هم اعلام کرد: «سفر ما به سوریه بر افق همکاری در زمینۀ توسعه روابط میان دو کشور در سایۀ تحولات جدید در منطقه استوار است. شاخصۀ مهم این مرحله این است که سوریه با حمایت روسیه بر تروریسمِ خارجی که به دنبال نابودی سوریه بود، پیروز شد.» وی تأکید کرد: «عملیات نابودی تروریسم در سوریه با حمایت روسیه ادامه دارد. اولویت‌های جدید در سوریه وجود دارد که در رأس آن‌ها بازسازی و جذب حمایت بین‌المللی در این زمینه است.» وزیر خارجه روسیه بیان کرد: «حضور ایران در سوریه به تمایل مسکو مربوط نیست، بلکه به تمایل دولت قانونی سوریه مربوط است.»

لاوروف افزود: «ما با بشار اسد اوضاع میدانی در سوریه را مورد رایزنی قرار دادیم و بر اولویت وحدت صفوف در کشور تأکید کردیم. برخی کشورهای خارجی از تحولات در سوریه راضی نیستند و به دنبال اجرای خواسته‌های خود با فشار اقتصادی هستند.» وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «ما بر پایبندی به حاکمیت سوریه و وحدتِ تمامیت ارضی آن و احترام به اصل تعیین سرنوشت به دست خود سوری‌ها تأکید داریم. روسیه تمام توان خود را برای دفاع از حاکمیت سوریه و استقلال تصمیم ملتش به عنوان یک کشور مستقل به کار خواهد گرفت. روسیه به حاکمیتِ سوریه و تمامیت ارضی آن احترام می‌گذارد و این را ما به قسد و معارضان سوری هم گفته‌ایم.»

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: سرگئی لاوروف ولید المعلم سوریه روسیه


نظر شما :