غرب به دنبال تضعیف تمام کشورهای اطراف روسیه است

تعداد بازدید:۱۰۸۸
غرب به دنبال تضعیف تمام کشورهای اطراف روسیه است

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه شامگاه جمعه (۱ اسفند ۱۳۹۹) در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی آربی‌سی گفت: «کشورهای غربی برای تضعیف تمام کشورهای اطراف روسیه تلاش می‌کنند.»

لاوروف در ادامه گفت: «آن‌ها تلاش می کنند تا جایی که ممکن است کشورهای اطراف ما را ضعیف کنند؛ بلاروس، آسیای میانه و اکنون جنوب قفقاز. بعد از مأموریت موفقیت‌آمیز ولادیمیر پوتین برای میانجیگری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، آن‌ها مبهوت شدند. چرا آن‌ها نقشی نداشتند؟ آن‌ها اکنون فعالیت‌هایشان را در این منطقه آغاز کرده‌اند.» این دیپلمات ارشد روسیه گفت: «کشورهای غربی تنها برای یک چیز به رژیم اوکراین نیاز دارند و آن ادامۀ آزار رساندن به روسیه و یافتن بهانۀ جدیدی برای سیاست روس هراسی است.»

وی هم‌چنین گفت: «چنین مواردی ارتباطی به ایدئولوژی دوران جنگ سرد و رویارویی میان دو سیستم ندارد.» لاوروف تأکید کرد: «این تنها بدین معناست که شرکای غربی ما نمی‌خواهند، آماده نیستند و نمی‌توانند بر پایه برابری صحبت کنند. حال چه دربارۀ روسیه، چه چین یا دیگران. آن‌ها با جدیت به دنبال ساختاری هستند که بتوانند در آن سلطه داشته باشند. برای همین است که آن‌ها سازمان ملل را دوست ندارند، چون نمی‌توانند کنترل ۱۰۰ درصدی روی آن داشته باشند.» رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «ایالات متحده با طرح درخواست‌هایش دربارۀ خط لوله گاز نورد استریم- ۲ به اتحادیه اروپا نشان داده است که رئیس کیست.» لاوروف ادامه داد: «نشست وزرای دفاع ناتو به اتمام رسید. هیچ عقب‌گردی از درخواست پرداخت دو درصد از تولید ناخالص داخلی برای نیازهای دفاعی انجام نشد که این برای خرید تسلیحات آمریکایی است. همچنین درخواستی از اروپا در رابطه با نورد استریم- ۲ برای توقف مشارکت در برخی اموری که امنیت اروپایی را تضعیف می‌کند، پس گرفته نشد.»

وزیر خارجه روسیه گفت: «حرف بر سر این است که چه کسی رئیس است. اروپا هم می‌خواهد در خانه خود رئیس باشد اما یک گیره جلوی آن را گرفته است. وضعیت این خط لوله کاملاً مشخص است.» سرگئی لاوروف همچنین تأکید کرد: «روسیه گفت‌وگوهای دوجانبۀ عادی با کشورهای اتحادیه اروپا را خارج از چارچوب نظم این بلوک حفظ می‌کند.» وی افزود: «فراتر از چارچوب این نظم، این وحدت بلوک، ما یک گفت‌وگوی عادی داریم. بسیاری از کشورها با روسیه رابطه دارند. سفر جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکی از آن‌ها در سه سال گذشته بود. ظرف این مدت ده‌ها وزیر خارجه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به روسیه آمده‌اند. ما گفت‌وگوی خوبی داریم.» لاوروف ادامه داد: «اصلی‌ترین هدف تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه تیره کردن روابط نیست بلکه تمایل کشورهای اروپایی به تقویت اعتماد به نفس خودشان است.»

سرگئی لاوروف گفت: «اتحادیه اروپا، روسیه را یک غیرخودی در نظر می‌گیرد و آمادگی مسکو برای قطع روابط احتمالی با بروکسل به این دلیل است که این روابط عملاً وجود ندارند.» وی افزود: «تماس‌های روسیه - اتحادیه اروپا و نشست‌های سالانۀ روسیه با کمیسیون اروپا همگی ویران شده است و مدت‌ها پیش از بحران اوکراین هم وجود نداشت.»

منبع خبر: ایسنا

کلید واژه ها: وزیر خارجه روسیه تضعیف روسیه غرب جنوب قفقاز آسیای میانه


نظر شما :