استفاده از ژن درمانی برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج

۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۱ کد : ۲۹۰۸ اخبار راهبردی
تعداد بازدید:۱۲۶۱
استفاده از ژن درمانی برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج

فاز نهایی مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برای استفاده از روش‌های نوین درمانی روز یکشنبه (۱۰ اسفند ۱۳۹۹) با حضور دکتر «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری افتتاح شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از راه اندازی بیمارستان تخصصی نخستی‌سانان خبر داد و گفت: «ژن درمانی» برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج در کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

این مرکز مستقر در پژوهشگاه رویان؛ پلی میان مراحل آزمایشگاهی و پیش بالینیِ توسعۀ محصولات مبتنی بر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی تا رسیدن به مرحلۀ درمانی و تولید صنعتی محصول در مقیاس بالا است. شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها با استقرار در این مرکز و استفاده از خدمات آن در مسیر توسعۀ محصولات این حوزه گام بر می‌دارند. پس زیرساخت‌های قوی علمی برای توسعه محصولات مبتنی بر پزشکی بازساختی در آن ارائه می‌شود تا مراحل تولید و کنترل کیفیت محصولات سلول درمانی، ژن درمانی و مهندسی بافت و نیز تضمین کیفیت محصولات مربوطه به خوبی اجرایی شود.

دکتر ستاری با حضور در پژوهشگاه رویان و رونمایی از ۳ طرح پیش بالینی این مرکز، با اشاره به جایگاه مجموعۀ پژوهشی رویان در کشور، گفت: «این مجموعه نقش مهمی در توسعه زیست‌بوم حوزۀ سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دارد و همیشه در پژوهش‌های پایه پیشرو است.» معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری ادامه داد: «این مجموعه یادگار دکتر کاظم آشتیانی است و محققان برجسته‌ای در آن فعالیت می‌کنند. از اینکه می‎بینم، بحث ژن‌درمانی به صورت جدی در کشور برای درمان بیماری سرطان و در این مجموعه در حال پیگیری است خوشحال هستم.»

رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: «این مجموعه روزی پیشتاز حوزۀ سلول درمانی بود و امروز به بحث ژن‌درمانی ورود کرده است. امیدواریم ظرف یک سال آینده تأییدیه بازار را برای فرآورده‌های خود دریافت کنند. این اتفاق بزرگی در حوزۀ تحقیقات بالینی مرز دانش است.» دکتر ستاری با بیان اینکه هربار از مجموعه پژوهشی رویان بازدید می‌کنم، پروژه و اتفاق جدیدی را شاهد هستم، گفت: «خیلی اتفاق خوبی است که این مجموعه به صورت پویا کار می‌کند و کم کم به سمت ایجاد شرکت‌های دانش بنیان می‌رود تا بتواند از این طریق، بخش قابل توجهی از درآمد و بودجۀ پژوهش‌های پایه خود را تأمین کند این خوداتکایی در آیندۀ رویان نقطۀ قوت خواهد بود.»

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به حمایت‌های معاونت علمی و فناوری از فعالیت‌های این مجموعه، بیان کرد: «با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه رویان حجم کارآزمایی پیش بالینی بالایی در حوزۀ حیوانات دارند، بیمارستانی تخصصی با حمایت معاونت علمی در شهر پردیس ایجاد خواهد شد. این مجموعه نخستین بیمارستان تخصصی برای نخستی‌سانان در منطقه است. این مجموعه در حوزه‌های مختلف علوم شناختی، داروهای زیستی و واکسن غیره فعالیت می‌کند.» معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همچنین بیان کرد: «پول بخش خصوصی در حوزۀ پژوهش کارساز است. با پول دولتی تحقیق انجام می‌شود؛ اما نتیجه‌بخش نیست باید از توان و پول خصوصی برای انجام پژوهش‌ها و تحقیقات کاربردی استفاده کنیم.»

۳ طرح پایان یافته در سال ۱۳۹۹ که توسط پژوهشگاه رویان رونمایی شد، پروژه‌هایی است که توسط محققان جهاد دانشگاهی به ثمر نشسته است و امیدها به درمان بیماری‌ها را در کشور افزایش داده است. از جمله این طرح‌ها می‌توان به پروژۀ استفاده از سلول‌های ایمنی در درمان سرطان اشاره کرد که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران بر روی ۵ بیمار مبتلا به تومور بدخیم مغزی کارآزمایی بالینی شده است. همچنین تولید موش تراریخته کوویدسا که می‌تواند در بررسی نتایج داروها و واکسن‌های مؤثر در درمان کرونا مورد آزمایش قرار گیرد نیز دیگر پروژه این مجموعه است.

منبع خبر: خبرگزاری مهر

 

نخستی‌ها (نام علمی: Primates ) یکی از راسته‌های پستانداران از فرورده جفت‌داران است که شامل تمامی میمون‌ها، کپی‌ها و انسان می‌شود. این راسته از جمله گروه‌های بسیار متنوع و پرجمعیت در میان پستانداران است و تاکنون بیش از ۳۵۰ گونه از نخستی‌ها شمارش شده‌اند (منبع: ویکی پدیا)

‌‌‌

 

کلید واژه ها: ستاری سلول‌های بنیادی نخستی‌سانان


( ۱ )

نظر شما :