ایران شریک راهبردی عراق است

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۸ کد : ۳۳۴۹ اخبار سیاسی اخبار اصلی اخبار منطقه ای
تعداد بازدید:۱۵۷۲
ایران شریک راهبردی عراق است

دکتر «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان که برای رایزنی با مقامات عراقی در خصوص موضوعات مورد علاقۀ دو کشور در بغداد به سر می‌برد بعد از ظهر روز دوشنبه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) با «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق دیدار کرد.

دکتر ظریف در این دیدار با قدردانی از تلاش‌های ویژۀ نخست‌وزیر عراق در پیگیری پرونده‌های موجود در روابط دوجانبه و منطقه‌ای مرتبط با جمهوری اسلامی ایران، آخرین تحولات در مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ۱+۴ را تشریح و از حمایتِ عراق از برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه آمریکا تشکر کرد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در این دیدار به برخی مسائل موجود در حوزۀ روابط شرکت‌ها و مجموعه‌های اقتصادی، تجاری، حمل و نقل و مهندسی فنی کشورمان و موضوعات مالی، اشاره کرد و خواستار کمک به رفع آن‌ها شد.

«مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه نگاه عراق به ایران تنها در چارچوب همسایگی نیست بلکه ایران شریک راهبردی عراق است، به حمایت ایران از عراق در جنگ علیه داعش اشاره کرد و افزود: «این موضع ایران ابداً در تاریخ فراموش نخواهد شد.» دکتر ظریف در ادامۀ دیدارهای خود با مقامات و شخصیت‌های سیاسی و دینی عراق شامگاه دوشنبه با رهبران جریانات سیاسی و شخصیت‌های برجسته شیعی عراق از جمله نخست وزیران سابق دیدار و در یک گفت و شنود تفصیلی به تشریح دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلف پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست ضمن تسلیت حادثه ناگوار بیمارستان ابن الخطیب بغداد، بر اهمیت وحدتِ همۀ گروه‌ها و طوایف عراقی برای پیشبرد اهداف عراق تأکید و جایگاه عراق جدید در منطقه را با اهمیت ذکر کرد. دکتر ظریف در ادامۀ دیدگاه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمایت و پشتیبانی از عراق متحد و مقتدر را مورد تأکید قرار داد. وزیر امور خارجه کشورمان با اعلام حمایت ایران از عراق در مبارزه با داعش اظهار داشت: «عراق جلودار مبارزه با داعش در منطقه بود و با شهادت شهید سلیمانی از بزرگ‌ترین شهدای پس از پیروز انقلاب اسلامی، در عراق و در کنار شهید ابومهدی المهندس، یک ارتباط همیشگی بین دو ملت ایران و عراق شکل گرفت.»

دکتر ظریف همچنین در این نشست آخرین تحولات مربوط به روابط دوجانبه با عراق و مسائل منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و تحولات گفت‌وگو با کشورهای ۱+ ۴ را نیز برای حاضران تشریح کرد.

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم

کلید واژه ها: عراق وزیر عراق ایران اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران وزیر وزیر امور وزیر امور خارجه وزیر امور خارجه کشورمان


نظر شما :