مهم‌ترین علل حضور حداکثری در انتخابات، دلیل عقلی است

مهم‌ترین علل حضور حداکثری در انتخابات، دلیل عقلی است

۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۵ کد : ۳۶۹۹ تحلیل راهبردی
تعداد بازدید:۲۰۴۶
در هر نظام سیاسی یکی از مهم‌ترین جلوه‌های مشارکت مردم در امور حاکمیت شرکت در انتخابات است و مهم‌ترین علل حضور حداکثری در انتخابات، دلیل عقلی است
مهم‌ترین علل حضور حداکثری در انتخابات، دلیل عقلی است

در هر نظام سیاسی یکی از مهم‌ترین جلوه‌های مشارکت مردم در امور حاکمیت شرکت در انتخابات است. در واقع شرکت در انتخابات موجب تقویت نظام سیاسی می‌شود و هر فردی در تعیین سرنوشت خود و دیگران مشارکت می‌کند. این اهمیت شرکت در انتخابات برای نظام اسلامی ایران که مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است و همواره دشمنان داخلی و خارجی درصدد ضربه به این نظام مقدس هستند به مراتب فراوان‌تر است. یکی از مهم‌ترین علل حضور حداکثری در انتخابات دلیل عقلی است.

هر عقل سلیمی می‌پذیرد که مهم‌ترین رکن زندگی انسان امنیت اوست؛ و امروز یکی از مهم‌ترین راه‌های تأمین امنیت برای نظام اسلامی ایران مشارکت حداکثری در انتخابات است. چرا که در حقیقت هر رأی مهم‌تر از یک موشک بالستیک است. بدون شک چه در منطقه و چه در سطح فرامنطقه‌ای، کشورهایی هستند که منافع‌شان در گرو ایرانی ناامن، تجزیه شده، جنگ‌زده و تضعیف شده است. مهم‌ترین عاملی که به دشمنان ما برای حمله و تعرض به خاک یا پاسبانان خاک وطن، چراغ سبز نشان می‌دهد، فقدان وحدت ملی و حمایت عمومی از حاکمیت است، لذا به‌رغم تمامی مشکلات و اختلافات داخلی، باید رأی داد و به این آگاهی رسید که دشمن و جنگ، راه‌حل مشکلات داخلی ما نیست و آن‌ها را تشدید نیز می‌کند.

اما دلیل دیگری که عقل انسان به آن راهنمایی می‌کند برای مشارکت حداکثری این است که چون دشمنان قسم خوردۀ ایران اسلامی همواره در پی عدم مشارکت مردم در انتخابات‌ها هستند. این معیار اگرچه یک معیار سلبی است اما بسیار کارآمد است و در واقع هر انسان عاقلی می‌پذیرد که دشمنش خیرخواه او نیست. امام خمینی (ره) نیز همواره بر کار آیی این ملاک تأکید داشتند و می‌گفتند: «هرکجا آمریکا شما را تشویق کرد بدانید دارید اشتباه می‌کنید.» شاید برای درمان بعضی بیماری‌ها، خوردن بعضی داروها مثمر باشد اما باید به عوارض جانبی آن دارو نیز توجه کرد. ممکن است عدم مشارکت در انتخابات به عنوان یک راه‌حل برای برخی مشکلات کشور و مردم، مفروض باشد اما باید به عوارض جانبی آن هم فکر کرد.

منطقی نیست به خاطر تراشیدن مو، سر فرد را از بیخ تا بیخ برید! امروز نیز عدم مشارکت در انتخابات توسط مردم، عوارض منفی‌اش بسیار بیشتر از فوایدش است و همان چیزی است که دشمنان می‌خواهند؛ که پس از ترور ناجوانمردانه شهید قاسم سلیمانی، تردیدی در بکار بردن لفظ دشمن برای آن‌ها وجود نخواهد داشت. برخی از دلایل عقلی حضور حداکثری در انتخابات بیان شد اما لازم است که به برخی از دلایل نقلی هم بپردازیم از جمله آن، اینکه شرکت در انتخابات یک وظیفه است، وظیفۀ خطیر و مهمی که اگر از عهده و انجام آن شانه خالی کنیم باعث تسلط معاندین و دشمنان بر ایران اسلامی شده‌ایم تسلطی که بر کسی پوشیده نیست. شرکت نکردن مردم در انتخابات باعث تسلط سیاسی و اقتصادی و حتی نظامی دشمن بر ایران اسلامی می‌شود.

وَلَن یجْعَلَ اللّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلا «سوره نساء آیه ۱۴۱» و خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلّطی نداده است.

امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند:

اِتَّقُوااللهَ فی عِبادِهِ وَ بِلادِهِ فَاِنَّکُم مَسئُولُونَ حَتّی عَنِ البِقاعِ وَ البَهائِمِ وَ اَطِیعوا اللهَ وَ لا تَعصُوهُ از خدا نسبت به بندگان و شهرهایش پروا کنید زیرا دارای مسئولیّت هستید حتّی نسبت به زمین‌ها و حیوانات و خداوند را اطاعت کنید و از نافرمانی او بپرهیزید. «نهج‌البلاغه، خطبه ۱۶۵»

همچنین دلیل قرآنی ما برای شرکت در انتخابات وجوب شکر نعمت بزرگ حکومت اسلامی است می‌باشد، در واقع ما با شرکت کردن در انتخابات این نعمت حکومت اسلامی را شکر کرده و برای پیش برد فعالیت‌های اسلامی آن با شرکت در انتخابات شکر عملی آن را به جا آورده و شکرگزار خداوند متعال می‌باشیم.

وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکمْ لَئِنْ شَکرْتُمْ لَأَزیدَنَّکمْ وَ لَئِنْ کفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ «سوره ابراهیم آیه ۷» و همچنین به خاطر بیاورید هنگامی را که پروردگارتان اعلام داشت؛ اگر شکرگزاری کنید، نعمت خود را بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتم شدید است!

از دیگر ادلۀ قرآنی می‌توان به این آیه شریفه اشاره کرد: «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» «سوره رعد، آیه ۱۱» خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد، مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند.

بر اساس این آیۀ شریفه، انسان نمی‌تواند نسبت به تحولات محیط پیرامونی خود اعم از خانوادگی، محیط کار و اجتماع بی‌تفاوت باشد، رأی ندادن گرچه یک کنش اجتماعی و سیاسی است، اما ثمره آن بی‌تفاوتی از یک‌سو و میدان دادن به اندیشه‌ها و تفکراتی است که خواه مطلوب ما باشند و خواه نباشند، اما سرانجام تصمیمات آن‌ها و رفتارشان، سرنوشت ۸۰ میلیون ایرانی را رقم خواهد زد. اما فارغ از آنچه که به عنوان برخی از ادلۀ عقلی و نقلی در رابطه با حضور حداکثری مردم بیان شد نباید از نقش مسئولین و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری غفلت ورزید چرا که مصلحت نظام اسلامی و جامعۀ دینی، اقتضا می‌کند مسئولین امر تمام آنچه را که در تقرب مردم به دین و دین‌داری و نظام اسلامی، مؤثر بوده و هر آنچه را که در ارتقا مشارکت مردمی در عرصه‌های مختلف تصمیم‌گیری از جملة انتخابات، تأثیرگذار است، مورد توجه خاص قرار داده و زمینه‌های حضور حداکثری را در انتخابات مهم پیش رو فراهم آورند.

از طرفی نامزدها هم باید بدانند که مردم از نزاع‌های جناحی خرسند نیستند؛ بنابراین لازم است گرایش‌های خاص حزبی و جناحی را کنار بگذارند و آنچه را که گره‌ای از کار مردم باز نماید، انجام دهند و در ارائه طرح ها و راهکارهای عملیاتی کردن آن‌ها، به دور از بزرگ نمایی، شعارهای چشمگیر و دهان پرکن، صادقانه با مردم بر سر صحبت درآیند. روشن است که مردم وقتی صداقت را در شخصی دیدند او را می‌جویند و اگر انتخاباتی بر این رویة حسنه، محقق شود، حضور مردم در آن، به اوج شدت خود می‌رسد. و ختام الکلام آنکه ضرورت شرکت همه جانبه ملت مسلمان و آگاه ایران در انتخابات سیزدهمین دورۀ ریاست جمهوری بر کس پوشیده نیست و کسی آن را انکار نمی‌کند مگر کسانی که تحمل سرافرازی و استقلال این کشور را ندارند. اما ان‌شاءالله ملت شریف ایران چونان گذشته با حضوری عمومی و جدی در این انتخابات سرنوشت ساز، جواب دندان شکنی به دشمنان این کشور و ملت اسلامی خواهند داد.

منبع تحلیل: خبرگزاری رسا

توضیح: «گزارشات و تحلیل‌های راهبردی ارائه شده از منابع معتبر داخلی و خارجی صرفاً برای آشنایی و تنویر افکار نخبگان و مدیران راهبردی کشور با تحلیل‌های راهبردی روزآمد بوده و لزوماً منطبق با دیدگاه‌ها و نظرات دانشگاه عالی دفاع ملی نمی‌باشد.»

کلید واژه ها: انتخابات شرکت انتخابات حداکثری انتخابات عدم مشارکت انتخابات حضور حداکثری انتخابات مشارکت انتخابات اسلامی نظام اسلامی ایران اسلامی شرکت


( ۳ )

نظر شما :