جنگ داخلی در افغانستان؛ مطلوب آمریکا

جنگ داخلی در افغانستان؛ مطلوب آمریکا

۱۶ تیر ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۷ کد : ۳۹۶۹ تحلیل راهبردی
تعداد بازدید:۱۶۴۷
متأسفانه شرایط فعلی در افغانستان به جایی رسیده که به نظر می‌رسد این کشور درگیر چرخه جدیدی از نزاع داخلی خواهد شد و این وضعیت، مطلوب آمریکا است
جنگ داخلی در افغانستان؛ مطلوب آمریکا

دکتر «مجتبی نوروزی»، کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه آمریکا در ۲۰ سال گذشته به دلایل متعدد ازجمله شرایط داخلی، راهبرد ثابتی نسبت به مسائل افغانستان نداشته، خاطرنشان کرد: «در این مدت، حداقل می‌توان سه یا چهار نقطۀ عطف مهم در سیاست‌های آمریکا نسبت به افغانستان در نظر گرفت.» وی افزود: «علاوه بر تفاوت‌ها در سیاست احزاب، عدم شناخت سیاستمداران و سیاست‌گذاران آمریکا از وضعیت داخلی افغانستان باعث شده آن‌ها مجبور به تغییر راهبرد شوند و در نهایت از یکسری شعارهای آرمان‌گرایانه در سال‌های اول، شامل دولت ملت‌سازی و مهد آزادی بیان و اجتماعی شدن در منطقه، به اهدافی کاملاً عمل‌گرایانه و منفعت‌جویانه رسیدند.»

این کارشناس مسائل افغانستان به اظهارات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور تروریست آمریکا، در خصوص پیگیری منافع مشخص در افغانستان اشاره کرد و گفت: «تهدید مستقیم منافع، از خاک افغانستان و از سوی جریانات افراط‌گرای اسلامی مستقر در آن، نخستین دلیل و خواست آمریکا از حضور در این کشور بود. ابتدا تصور می‌کردند اگر دولتی کاملاً همسو روی کار بیاورند که وابستگی کامل به لحاظ اقتصادی به آمریکا داشته و هم‌پیمان آن‌ها باشد می‌توانند منافعشان را تأمین کنند.» دکتر نوروزی با اشاره به فشارهای سیاسی آمریکا به افغانستان برای امضای یادداشت تفاهم راهبردی با این کشور که منجر به امضای آن در اولین روز حضور اشرف غنی در قدرت شد، ادامه داد: «منافع دیگری که آمریکا در خاک افغانستان برای خود دنبال می‌کرد به موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک این کشور برمی‌گردد. به هر حال این کشور در کانون مثلث جغرافیایی ایران، چین و روسیه قرار دارد که مهم‌ترین رقبای فرا منطقه‌ای آمریکا هستند. آن‌ها تصور می‌کردند حضور در افغانستان می‌تواند منجر به کنترل این رقبا شود.»

وی اضافه کرد: «در بُعد ژئوپلیتیک، نگاه آمریکا عمدتاً به انرژی و ترانزیت آن بود. از همان دهۀ ۷۰ آقای خلیل‌زاد واسطۀ شرکت‌های انرژی آمریکایی با طالبان بود تا بتوانند امنیت خط لوله گاز ترکمنستان را تأمین کنند. اگر افغانستان بتواند بستر انتقال انرژی از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی باشد، ایران و روسیه در این مسیر از مسئلۀ انتقال انرژی از آسیای جنوبی کنار گذاشته می‌شوند و همچنین اهمیت ذخایر انرژی خلیج‌فارس را برای منطقه آسیای جنوبی کاهش می‌دهد. ضمن اینکه همواره منابع معدنی افغانستان برای آمریکا مورد توجه بوده است.» این تحلیلگر مسائل افغانستان با بیان اینکه آمریکا هنوز هم این اهداف را دنبال می‌کند، گفت: «با روی کار آمدن ترامپ بازنگری‌هایی در هزینه - فایده‌های آمریکا در افغانستان شد و برداشت‌ها به نظر می‌رسد این بود که هزینه‌ها بیشتر از منافع و سود بوده است و حتی ترامپ تروریست اشاره کرد که همسایگان افغانستان، ازجمله رقبا و دشمنان ما شامل ایران، روسیه و چین، از امنیتی که ما تأمین می‌کنیم بهره‌برداری می‌کنند، بنابراین باید آن‌ها هم در هزینه‌ها شریک شوند!»

دکتر نوروزی اضافه کرد: «در اواسط دورۀ ترامپ شاهد چرخش جدی در سیاست‌های آمریکا بودیم و به نظر می‌رسد آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند به جای دولتی که تا این میزان برای پشتیبانی‌اش هزینه کرده‌اند، از نیرویی که کشور را کنترل می‌کند و اگر مذاکره‌ای با آن‌ها صورت دهند همۀ منافع ایالات متحده تضمین می‌شود، حمایت کنند.» به گفتۀ این کارشناس مسائل افغانستان؛ به نظر می‌رسد توافقی که آمریکا در یک سال و نیم مذاکرات دوحه و پیوست‌های محرمانه‌ای که تاکنون منتشر نشده، داشته‌اند در این خصوص بوده که منافع آمریکا در افغانستان تأمین شود. البته مواردی از این توافق، ازجمله اینکه از خاک افغانستان منافع آمریکا تهدید نشود و جایگاهی برای گروه‌های افراط‌گرای بین‌المللی نگردد، به صراحت اعلام شده است.

وی تأکید کرد: «از این زمان به بعد، آمریکا کاملاً از سیاست حمایت از دولت مرکزی افغانستان دست کشید و به سمت حمایت از طالبان رفت. تا چند سال قبل، اگر قرار بود مقامات طالبان در شهری حضور داشته باشند از حضور مقامات درجۀ دو و سه آمریکا در آن شهر امتناع می‌شد که مبادا تأییدی بر مشروعیت این گروه باشد، اما امروز در بالاترین سطح با آن‌ها دیدار و تفاهم‌نامه امضاء می‌کنند و برای خروج نیروهایشان تعهد می‌دهند!» دکتر نوروزی گفت: «به نظر می‌رسد از این به بعد نقشی که آمریکا می‌خواست خود به طور مستقیم ایفا کند، از طالبان مطالبه خواهد کرد. به همین دلیل به نظر می‌رسد امروز طالبان مهم‌ترین اهرم بازی آمریکا در داخل افغانستان است.» این کارشناس مسائل افغانستان با تأکید بر اینکه ناامنی افغانستان به معنای درگیرسازی ایران و روسیه به طور مستقیم و چین به طور غیرمستقیم خواهد بود، افزود: «با این حال به نظر نمی‌رسد طالبان بتواند با آرامش خاطر حکومت مورد نظر خود را ایجاد کند و در صورت ایجاد، آن را تداوم دهد. تحولات اجتماعی در افغانستان و نسل جدید در این کشور، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مانع برای طالبان است. از آنجا که مردم تجربۀ زندگی در حکومت یک گروه تمامیت‌خواه با قرائت متصلب از اسلام و قومیت‌گرا را دارند طبیعتاً مجدداً و به آسانی زیر بار آن نمی‌روند.»

وی با بیان اینکه متأسفانه افغانستان درگیر چرخۀ جدیدی از نزاع داخلی خواهد شد، اضافه کرد: «این مسئله، نقطۀ مطلوب آمریکا است. آن‌ها در این شرایط سیاست یکی به میخ و یکی به نعل را هم ادامه خواهند داد و مانند ۲۰ سال گذشته در ظاهر و شعار اعلام خواهند کرد که از جامعۀ مدنی، رسانه‌ها، آزادی‌های اجتماعی، حقوق زنان و ارزش‌های غربی که به دنبالش بودند که البته مورد حمایت برخی بازیگران خُرد داخلی هم بوده، حمایت خواهند کرد، اما در عمل اتفاقی نخواهد افتاد.» دکتر نوروزی به سفر اخیر «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور افغانستان به آمریکا اشاره کرد و گفت: «با برخوردی که بایدن در این سفر با تیم دولت افغانستان داشت به نظر می‌رسد چندان علاقه‌ای ندارند که دوباره و بیش از این درگیر مسائل داخلی این کشور شوند و وضعیت موجود را مطلوب می‌دانند. چراکه در این صورت هم مقدار قابل توجهی از هزینه‌هایشان کاهش می‌یابد و هم اهدافی که به لحاظ اطلاعاتی دنبال می‌کردند با جریاناتی که ایجاد کرده‌اند به دست می‌آورند؛ ضمن اینکه رقبایشان را درگیر مسائل داخلی افغانستان می‌کنند.»

وی ادامه داد: «اشرف غنی که با پشتوانه مستقیم و غیرمستقیم غربی‌ها توانست در مسند قدرت قرار گیرد اکنون در وضعیت مناسبی به لحاظ قدرت قرار ندارد. او امید بسیاری داشت که سفرش به آمریکا بتواند بخشی از این خلأ را جبران کند، اما چون این سفر دستاورد مشخصی نداشت و به نوعی آب پاکی بر دست آن‌ها ریخته شد، صحبت چندانی از آن نکردند. گرچه دکتر عبدالله در کنفرانسی به دستاوردهای سفر اشاره کرد، اما دستاوردها بدون شک در حد انتظار و خواست آقای غنی و تیمش نبوده است.»

منبع تحلیل: شورای راهبردی روابط خارجی

توضیح: «گزارشات و تحلیل‌های راهبردی ارائه شده از منابع معتبر داخلی و خارجی صرفاً برای آشنایی و تنویر افکار نخبگان و مدیران راهبردی کشور با تحلیل‌های راهبردی روزآمد بوده و لزوماً منطبق با دیدگاه‌ها و نظرات دانشگاه عالی دفاع ملی نمی‌باشد.»

کلید واژه ها: افغانستان مسائل افغانستان کارشناس مسائل افغانستان آمریکا افغانستان خاک افغانستان افغانستان نظر آمریکا منافع آمریکا نظر مسائل


نظر شما :