جنگ راه حل مسئلة افغانستان نیست

۱۹ تیر ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۹ کد : ۳۹۸۳ اخبار سیاسی اخبار اصلی اخبار منطقه ای
تعداد بازدید:۱۳۴۹
جنگ راه حل مسئلة افغانستان نیست

اولین دور گفت‌وگوهای بین الافغانی تهران با سخنرانی دکتر «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجۀ کشورمان، رؤسای هیئت‌های طرفین جمهوریت و طالبان و با صدور یک بیانیه‌ای ۶ ماده‌ای پایان یافت. دو هیئت افغانستانی حاضر در نشست تهران با صدور بیانیه‌ای آورده‌اند: «جنگ راه‌حل مسئلة افغانستان نبوده و همۀ تلاش‌ها باید در راستای رسیدن به راه‌حل سیاسی باشد.»

براساس اعلامیۀ دو هیئت بین الافغانی نشست تهران، دو جانب اشتراک کننده بین الافغانی صلح که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مورخ ۷ و ۸ ماه جولای سال ۲۰۲۱ در شهر تهران گفت‌وگو نمودند، بر موارد ذیل به توافق رسیدند:

  1. هیئت‌ها از مساعی و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در مورد تأمین صلح در افغانستان و مهمان نوازی‌های به عمل آمده ابراز امتنان می‌نمایند.
  2. هر دو جانب با درک مشترک از خطرات ناشی از ادامۀ جنگ و صدمه‌ای که از آن متوجه سلامت کشور می‌شود، به موافقت رسیدند که جنگ راه‌حل مسئلة افغانستان نبوده و باید همۀ تلاش‌ها در جهت رسیدن به راه‌حل سیاسی و صلح‌آمیز توجیه گردند.
  3. گفت‌وگوها در فضای صمیمانه صورت گرفت و همۀ مسائل به صورت مفصل و با صراحت مطرح گردید.
  4. هر دو جانب تصمیم گرفتند مواردی را که ضرورت به مشورت و وضاحت بیشتر دارد مانند ایجاد مکانیزم گذار از جنگ به صلح دائمی، نظام اسلامی مورد توافق و نحوه دستیابی به آن طی نشست بعدی که در نزدیک ترین فرصت ممکن دایر خواهد شد مورد بحث قرار داده، به نتیجه برسند.
  5. طرف‌ها نشست تهران را فرصت و زمینۀ جدید برای تقویت راه‌حل سیاسی معضل افغانستان می‌دانند.
  6. هر دو جانب حملاتی را که خانه‌های مردم، مکاتب، مساجد و شفاخانه‌ها را هدف قرار داده باعث تلفات ملکی می‌گردند و همچنان تخریب تأسیسات عامه را به شدت تقبیح نموده خواستار به سزا رساندن عاملین آن می‌گردند.

دکتر ظریف در سخنرانی خود در نشست پایانی گفت‌وگوهای بین الافغانی تهران که در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد با تشکر از هر دو هیئت که در این گفت‌وگوها، صلح و راحتی و آسودگی مردم افغانستان را اولویت گفت‌وگوهای خود قرار دادند، گفت: «شجاعت در صلح مهم‌تر از شجاعت در جنگ است زیرا برای صلح باید ایثار و گذشت داشت و از خواسته‌های حداکثری چشم پوشید و به خواسته‌های طرف دیگر توجه کرد خصوصاً در این گفت‌وگوها که طرف دیگری وجود ندارد و هر دو طرف برادران هم و در جستجوی صلح و آرامش برای ملت افغانستان هستند.» وی افزود: «ملتی که ۴۰ سال است در رنج و زحمت است حق دارد که مخالف جنگ باشد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: «آن چه از شما می‌خواهم این است که از این فرصت استفاده کنید و هرچه زودتر جنگ را در افغانستان پایان دهید و برای مردم افغانستان فرصت توسعه فراهم آورید.» دکتر ظریف تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران همیشه آماده است تا به هر صورت که مایل باشید ادامه گفت‌وگوهای شما را تسهیل کند.» گفتنی است، در نشست پایانی گفت‌وگوها قبل از سخنرانی وزیر خارجه «قانونی» به نمایندگی از هیئت جمهوریت و «استانکزی» به نمایندگی از هیئت طالبان نظرات خود را دربارۀ نشست تهران بیان داشتند که در اظهارات خود از جمع‌بندی طرف مقابل از گفت‌وگوهای صلح حمایت کردند.

منبع خبر: خبرگزاری مهر

کلید واژه ها: صلح افغانستان تهران نشست تهران جنگ نشست هیئت


نظر شما :