آمریکا نمی‌تواند از افغانستان فرار کند

تعداد بازدید:۱۲۲۲
آمریکا نمی‌تواند از افغانستان فرار کند

«وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین روز سه‌شنبه (۲ شهریور ۱۴۰۰) گفت: «موضع چین در مورد مسئلۀ افغانستان ثابت و روشن است. ما امیدواریم که افغانستان یک دولت باز و فراگیر تشکیل دهد، سیاست‌های داخلی و خارجی معتدل و محتاطانه اتخاذ کرده و مطابق با خواستۀ مردم خود و انتظارات مشترک جامعۀ بین‌المللی عمل کند.» ونبین تأکید کرد: «ایالات متحده، عامل اصلی و بزرگ‌ترین عامل خارجی مسئلۀ افغانستان، نباید به سادگی از آنجا دور شود. طرف آمریکایی بارها و صراحتاً متعهد شده که به افغانستان در حفظ ثبات، جلوگیری از آشفتگی و ترویج صلح و بازسازی کمک کند. با این حال، ما شاهد گزارش‌های مداوم در مورد اقدامات غیر صادقانه و بی وجدان طرف آمریکایی بوده‌ایم.»

وی افزود: «ما امیدواریم که ایالات متحده سخنان خود را با عمل تطبیق دهد و مسئولیت خود را در مورد افغانستان بر عهده بگیرد و به تعهد خود برای کمک به افغانستان در زمینه‌هایی از جمله توسعه و بازسازی و کمک‌های بشردوستانه احترام بگذارد. چین همیشه یک سیاست دوستانه در قبال کل مردم افغانستان در پیش می‌گیرد. برای مدت طولانی، چین کمک‌های زیادی در توسعه اقتصادی و اجتماعی افغانستان انجام داده است. چین امیدوار است شاهد پایان زودهنگام آشفتگی‌ها و احیای نظم اقتصادی و مالی در افغانستان باشیم. چین آماده است تا همچنان نقش فعال خود را در ترویج صلح و بازسازی در افغانستان ایفا کند و به ملت کمک کند تا توانایی دستیابی به خود توسعه و بهبود معیشت مردم را افزایش دهد.» وی همچنین دربارۀ گزارش آمریکا در مورد منشأ کووید -۱۹ اظهار داشت: «سازمان اطلاعات آمریکا هیچ اختیاراتی برای انجام تحقیقات علمی ندارد و بنابراین هیچ سندی نمی‌تواند معتبر باشد.»

«جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه (۱ شهریور ۱۴۰۰) اعلام کرد که یک نسخۀ طبقه‌بندی نشده از گزارش اطلاعاتی آمریکا در روزهای آینده منتشر خواهد شد. وی خاطرنشان کرد که انتظار می‌رود رئیس‌جمهور جو بایدن ابتدا در مورد هرگونه یافته‌ای مطلع شود. این گزارش مورد انتظار قرار است این نظریه را تأیید یا رد کند که آیا این همه‌گیری توسط یک ویروس اصلاح شدۀ ژنتیکی ایجاد شده است که از آزمایشگاه شهر ووهان چین نشت کرده است یا خیر.

منبع خبر: ایسنا

کلید واژه ها: افغانستان چین کمک گزارش بازسازی توسعه


نظر شما :