آمریکا عامل اصلی بحران در اوکراین است

تعداد بازدید:۱۳۵۲
آمریکا عامل اصلی بحران در اوکراین است

«سیدحسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه (۱۰ اسفند ۱۴۰۰) به مناسبت گرامیداشت سی‌امین سالگرد شهادت «سیدعباس موسوی»، سیدشهدای مقاومت در مراسمِ اندیشه و سیرۀ سیدشهدای ما در بیروت سخنرانی کرد.

وی گفت: «سیدعباس موسوی به حرکت جمعی سازمان یافته، منظم و حزبی معتقد بود.» سیدحسن نصرالله خاطر نشان کرد: «شهید عباس موسوی به پیروی از شهید محمد باقر صدر و امام خمینی، رهبران خود، به شدت از اتحاد مسلمانان فراتر از شیعه و سنی حمایت می‌کرد.» دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «شهید موسوی به فلسطین، نبرد با دشمن و ایجاد روابط قوی با ساکنان اردوگاه‌ها و رهبران گروه‌های مقامت فلسطینی باور داشت.»

وی با اشاره به جنگ اوکراین گفت: «ما خواستار آن هستیم که نبرد روسیه و اوکراین را پیگیری کنیم و از آنچه آنجا می‌گذرد، درس و عبرت بگیریم.» وی افزود: «شهید عباس موسوی کنار جمهوری اسلامی ایران ایستاد، از آن دفاع کرد و معتقد بود که کشوری با حاکمیت مستقل است.» سیدحسن نصرالله توضیح داد که با آغاز حملۀ روسیه به اوکراین، برخی آن را تأیید، برخی آن را محکوم و عده‌ای نیز اعلام بی‌طرفی کردند. آن‌چه که در این میان مهم است، پیگیری این رویداد جهانی و درس گرفتن از هر ساعت و هر روز آن است. با توجه به آنچه امروز بین روسیه و اوکراین اتفاق می‌افتد، بیم آن می‌رود که اوضاع فراتر از نبرد روسیه و اوکراین پیش برود، زیرا آنچه امروز اتفاق می‌افتد، درس‌ها و عبرت‌های زیادی دارد که باید بر آن‌ها در منطقه خود تکیه کنیم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه به دوگانگی در مواضع و استانداردهای جهانی در قبال تحولات مشابه در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: «در برخورد با کشورهای مختلف جهان استانداردهای دوگانه‌ای وجود دارد. ما این سؤال را داریم که وقتی آمریکا به افغانستان و عراق حمله کرد و صدها هزار نفر را کشت، دنیا چگونه رفتار کرد و اکنون با ورود روسیه به اوکراین و آغاز یک نبرد و عملیات نظامی چگونه رفتار می‌کند؟» وی افزود که آمریکا مسئول اتفاقاتی است که اکنون در اوکراین رخ می‌دهد، چرا که به این درگیری تحریک کرد و به آن دامن زد و کمکی برای دستیابی به راهکار دیپلماتیک نکرد وکاری برای متوقف کردن جنگ انجام نداد، بلکه بیشتر برای آغاز آن فشار آورد. اما در نهایت چه کسی بهای آن را خواهد پرداخت؟ مردم روسیه و اوکراین! لذا در زمانی که تمام جهان در معرض خطر قرار گرفته این آمریکاست که برنده خواهد بود.

سیدحسن نصرالله افزود: «کشورهای غربی هر کاری جز درگیری مستقیم را علیه روسیه کردند از محاصره و تحریم گرفته تا بستن آسمان، بستن بنادر، ارسال سلاح به اوکراین، باز کردن درها برای جذب نیروهای داوطلب به مقاومت اوکراین و … اما زمانی که آمریکا به افغانستان حمله کرد، شما خوب می‌دانید که آن‌ها چطور رفتار کردند. وقتی به عراق حمله کرد، چه شد؟ با آمریکا چطور رفتار شد؟ اصلاً با همۀ جنگ‌هایی که آمریکا به راه انداخت چطور برخورد شد؟ در قبال رژیم صهیونیستی، حمله به غزه، محاصرۀ آن یا جنگ یمن که چندین سال از آغاز آن می‌گذرد و این همه ویرانی و کشتار به بار آورده چطور رفتار شد؟ لذا مقایسۀ مواضع کنونی غرب با مواضعش در قبال جنگ‌های آمریکا، استانداردهای دوگانۀ آن را نشان می‌دهد.»

وی تصریح کرد: «جهان امروز تنها به قدرتمندان احترام می‌گذارد و در مقابل جنایات آمریکا سکوت می‌کند.» دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه با اشاره به یکی از آخرین جنایات آمریکا در قبال مردم افغانستان و دستور مستقیم جو بایدن برای مصرف هفت میلیارد دلار دارایی مسدود شدۀ افغانستان اشاره کرد و گفت که آمریکا در سایۀ سکوت بین‌المللی اموال مردم افغانستان را به سرقت برد. وی ضمن اشاره به سخنان امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در خصوص درگیری جاریِ روسیه و اوکراین و تأیید آن گفت: «آمریکا مسئول اتفاقاتی است که در اوکراین رخ می‌دهد و خود امور را به این سمت سوق داده است. واشنگتن هر کاری برای سناریوی کنونی انجام داده است و شرایطی را برای پیچیده‌تر کردن اوضاع فراهم می‌کند. آنچه در حال رخ دادن است درس عبرتی است برای کسانی که به آمریکا اعتماد دارند و به آن امید بسته‌اند.»

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: اوکراین آمریکا روسیه افغانستان حزب الله سید حسن نصرالله


نظر شما :