هیچ کشوری در قفقاز و آسیای میانه خواستار حضور نظامی آمریکا نیست

تعداد بازدید:۱۲۲۸
هیچ کشوری در قفقاز و آسیای میانه خواستار حضور نظامی آمریکا نیست

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه (۲۱ تیر ۱۴۰۰) در یک نشست مطبوعاتی در واکنش به گزارش یک رسانۀ آمریکایی گفت: «وجود پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی مستلزم تأیید شدن در این سازمان است.» وی در واکنش به گزارش‌ها دربارۀ حضور نظامی آمریکا در قفقاز و آسیای میانه گفت: «هیچ‌کدام از کشورهای منطقه تاکنون چنین تقاضایی مطرح نکرده‌اند.»

لاوروف گفت: «بر اساس این توافقنامه وجود پایگاه‌های نظامی ایالات متحده یا سایر تأسیسات نظامی در کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی مستلزم تأیید در این سازمان است و هیچ‌کس تاکنون چنین تقاضایی ارسال نکرده است.» کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، افغانستان، صربستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان و ازبکستان اعضای این سازمان هستند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «طبق منشور این سازمان، تمام موارد مربوط به حضور پرسنل نظامی خارجی در کشورهای عضو پیمان امنیت دسته‌جمعی در این چارچوب قابل توافق است. بدیهی است که هیچ‌کدام از کشورهای عضو حتی درخواست نیاز به مشاوره‌های مرتبط در این زمینه را ارائه نکرده‌اند.»

سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی یکی از سازمان‌های فعال رزمی و چند منظوره در آسیای میانه و قفقاز است. روسیه به هدف بالابردن ظرفیت‌ها و متحد نگه داشتن کشورهای عضو پیشین، چنین سازمانی را پایه گذاشت. یکی از دیگر اهداف عمدۀ سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی، محدود کردن زمینۀ گسترش ناتو و نفوذ آمریکا در کشورهای همسایه و متحدان است. سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی هرچند با عضویت کشورهای متعددی شکل گرفته‌، اما نقش روسیه در بنیادگذاری و مدیریت آن برجسته‌تر از دیگر کشورهای عضو است. گسترش ناتو در کشورهای همسایه روسیه می‌تواند تأثیرات منفی روی سازمان بگذارد. یکی از اهداف آمریکا رسیدن به منابع طبیعی حوزۀ قفقاز و آسیای میانه است.

سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی توانست تاجیکستان و چچن را امن سازد و کشورهای آسیای میانه را از تروریسم نجات دهد. یکی از اهداف سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی پیشگیری از قاچاق مواد مخدر است که سازمان تا حدودی توانسته موفق عمل کند.

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: کشورهای کشورهای عضو کشورهای عضو پیمان کشورهای عضو پیمان امنیت سازمان سازمان پیمان سازمان پیمان امنیت سازمان پیمان امنیت دسته امنیت پیمان امنیت


نظر شما :